تماس با ما

۰۲۱-۲۲۴۳۱۹۸۶

دانشگاه شهید بهشتی

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

ساعت کاری مرکز

شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۵

دروس ترم پایه

عنوان درس

شنیدن

تعداد واحد

۶ واحد

توصیف کلی موضوع درس

تقویت مهارت شنیداری زبان‌آموزان، توانایی درک جملات ساده و آمادگی اولیه برای شرکت در گفت‌وگوهای سادۀ روزمره با افراد بومی

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس سه بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۹۶ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

درس‌های ۱ تا ۲۳ کتاب درک مطلب شنیداری نوشتۀ منیژه گله‌داری.

به طور متوسط هر دو جلسه یک درس تدریس می‌شود.

استفاده از فایل‌های صوتی و ویدئوهای کمک‌آموزشی به صورت هرچند جلسه یک بار.  

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان کتبی پایانی

عنوان درس

بیان شفاهی

تعداد واحد

۶ واحد

توصیف کلی موضوع درس

تکیه بر مهارت‌های ارتباطی به‌ویژه مهارت بیان شفاهی در جهت برطرف کردن نیازهای ارتباطی روزمرۀ زبان‌آموزان

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس سه بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۹۶ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

کتاب فارسی بیاموزیم (کتاب درس، جلد اول) به طور کامل و ده درس نخست از فارسی بیاموزیم (کتاب درس، جلد دوم)؛ در مجموع ۴۰ درس و به طور متوسط  هر جلسه یک درس تدریس می‌شود. از فایل‌های صوتی این مجموعه هم استفاده می‌شود.

به جای کتاب فارسی بیاموزیم می‌توان از مجموعه‌های چهارمهارتی دیگر مثل مینا (۱) و (۲) نیز استفاده کرد.

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان شفاهی پایانی

 

عنوان درس

خواندن

تعداد واحد

۴ واحد

توصیف کلی موضوع درس

توانایی خواندن و درک متون ابتدایی و ساده به زبان فارسی در مورد موضوعات پرکاربرد

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس دو بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۶۴ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

منبع اصلی، کتاب خواندن و درک مطلب فارسی سطح پایه نوشتۀ خانم فاطمه جعفری و همکارانشان. حدود ۱۲ درس از این کتاب تدریس می‌شود. گاهی در انتهای ترم یکی دو درس از کتاب لذت خواندن (بنیاد سعدی) تدریس می‌شود.

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان کتبی پایانی

 

عنوان درس

دستور و نگارش

تعداد واحد

۴ واحد

توصیف کلی موضوع درس

تقویت مهارت‌ نگارشی زبان‌آموزان. توانایی ساخت عبارات، جملات و بندهای ساده به زبان فارسی.

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس دو بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۶۴ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

تکیۀ اصلی روی مباحث دستوری کتاب فارسی بیاموزیم (جلد اول) است. از جلد دوم دستور کاربردی نوشتۀ خانم فاطمه جعفری هم به عنوان بانک تمرین استفاده می‌شود.    

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان کتبی پایانی

 

دروس ترم پیشرفته (مشترک بین گرایش فنی و انسانی)

عنوان درس

خواندن

تعداد واحد

۴ واحد

توصیف کلی موضوع درس

توانایی خواندن و درک متون میانی و فوق‌میانی به زبان فارسی در مورد موضوعات مختلف؛ توانایی خواندن و درک متون عمومی مربوط به گرایش موردنظر

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس دو بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۶۴ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

منبع اصلی، کتاب خواندن و درک مطلب فارسی سطح میانی نوشتۀ خانم فاطمه جعفری و همکارانشان. حدود ۱۰ درس از این کتاب تدریس می‌شود. در کنار آن متن‌های تخصصی مربوط به رشته (انسانی یا فنی) هم تدریس می‌شود. 

در صورتی که سطح عمومی زبان‌آموزان پایین‌تر از معمول تشخیص داده شود، از کتاب لذت خواندن نوشتۀ رضامراد صحرایی و همکارانشان که متن‌های ساده‌تری دارد، استفاده می‌شود.

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان کتبی پایانی

عنوان درس

شنیدن

تعداد واحد

۴ واحد

توصیف کلی موضوع درس

تقویت مهارت شنیداری و توانایی درک داده‌های شنیداری با سرعت معمول.

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس دو بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۶۴ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

منبع اصلی، کتاب درک مطلب شنیداری خانم منیژه گله‌داری است. درس‌های ۲۴ تا آخر کتاب (با حذف حدود پنج درس) تدریس می‌شود. از ویدئوها و فایل‌های شنیداری کمک‌آموزشی هم استفاده می‌شود.

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان کتبی پایانی

عنوان درس

دستور و نگارش

تعداد واحد

۴ واحد

توصیف کلی موضوع درس

توانایی درک و استفاده از ساخت‌های دستوری دشوار (جملات شرطی، جملات مجهول، بندهای موصولی، زمان‌های گذشته دور، گذشته التزامی، آینده، حال و گذشتۀ ناتمام، جمله‌های تک‌شخصه، جمله‌های بی‌شخص، انواع حروف ربط زمان، علت، هدف، جانشینی، سلب و…) 

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس دو بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۶۴ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

منبع اصلی، کتاب دستور کاربردی (جلد اول) نوشتۀ خانم فاطمه جعفری. از تمرین‌های حروف ربط این کتاب استفاده می‌شود. به عنوان منبع تکمیلی از کتاب دستور و نگارش خانم منیژه گله‌داری هم استفاده می‌شود. کتاب پاراگراف‌نویسی نوشتۀ خانم فاطمه جعفری نیز قابل‌استفاده است.

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان کتبی پایانی

عنوان درس

بیان شفاهی

تعداد واحد

۲ واحد

توصیف کلی موضوع درس

دربارۀ موضوعات پرکاربرد اما دشوار به شیوۀ بحث آزاد صحبت می‌شود. مباحثی مثل مشارکت‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ملیت، فرهنگ، کشور، علاقه‌مندی‌ها، تمایزات فردی، موضوعات روان‌شناختی و…

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس یک بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۳۲ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

محتوای کلاس را استاد پیشاپیش آماده می‌کند. بسته به موضوع، از ویدئوها و فایل‌های صوتی و انواع بازی‌ها هم ممکن است استفاده شود.

منبع کمکی، کتاب ۲۰۰۰ موضوع برای گفت‌وگو در کلاس زبان نوشتۀ الن زلمن

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان شفاهی پایانی

پیشرفته (تخصصی انسانی)

عنوان درس

ایران‌شناسی

تعداد واحد

۴ واحد

توصیف کلی موضوع درس

آشنایی با تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، آداب و رسوم، صنعت، مسائل اجتماعی، اعتقادات و باورهای ایرانیان

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس دو بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۶۴ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

 مرجع اصلی، کتاب ایران‌شناسی نوشتۀ رضامراد صحرایی و همکارانشان است.

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان شفاهی پایانی

عنوان درس

علوم اجتماعی

تعداد واحد

۲ واحد

توصیف کلی موضوع درس

آشنایی با مباحث و اصطلاحات پایه در علوم اجتماعی مثل کنش اجتماعی، هنجار اجتماعی، قانون و…

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس یک بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۳۲ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

 منبع اصلی، کتاب علوم اجتماعی (نسخۀ آزمایشی) از دانشگاه امام‌خمینی قزوین.

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان شفاهی پایانی

پیشرفته (تخصصی فنی)

عنوان درس

ریاضی

تعداد واحد

۴ واحد

توصیف کلی موضوع درس

تابع، حدو پیوستگی، مشتق، انتگرال.

سرفصل‌ها ساده گفته می‌شود و بیشتر تاکید بر یادگیری اصطلاحات ریاضی به زبان فارسی است..

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس دو بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۶۴ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

 جزوۀ استاد

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان شفاهی پایانی

عنوان درس

فیزیک

تعداد واحد

۲ واحد

توصیف کلی موضوع درس

الکتریسته، فشار، دما، نیرو، حرکت و…

تکیه بر یادگیری اصطلاحات فیزیک به زبان فارسی است.

ساعات درس در هفته و در کل دوره

کلاس یک بار در هفته برگزار می‌شود؛ هر جلسه دو ساعت آموزشی و در کل دوره ۳۲ ساعت.

فهرست منابع و کتاب‌های مورداستفاده

 جزوۀ استاد و محتوایی که هر جلسه یکی از زبان‌آموزان تهیه می‌کند. 

ملاک‌های ارزیابی

۶ نمره فعالیت و مشارکت کلاسی (حضور در کلاس، مشارکت فعالانه در انجام فعالیت‌های کلاسی و تکلیف‌ها) + ۱۴ نمره امتحان شفاهی پایانی