محیط دانشکده
پیوستگی مرکز با گروههای دوازدهگانه دانشکده ادبیات مثل زبان و ادبیات فارسی، تاریخ، زبان شناسی و … امکان ارتقای یادگیری زبانآموزان علاقهمند را تسهیل میکند. وجود رشتههای زبان مانند، عربی، چینی، فرانسه، آلمانی، انگلیسی و روسی فضا را برای ایجاد ارتباطات اولیه زبانآموزان با محیط دانشجویی ایران بهتر از هر چیز فراهم میکند.
کتابخانه دانشکده
یکی از مهمترین کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی است که منابع علمی و آموزشی را در اختیار مشتاقان قرار میدهد. در کنار کتابخانه دانشکده، مرکز آزفا نیز کتابخانه مستقلی دارد که زبانآموزان میتوانند به طور مستقیم به آن دسترسی داشته باشند.
مدرسان متخصص
استفاده از نیروهای آموزشی جوان و مجرب همراه با روشها و رویکردهای تازه تأثیری جدی بر فرایندهای یادگیری زبانآموزان میگذارد. ارزیابی پیوسته مدرسان و استفاده از منابع و ابزارهای آموزشی روزآمد به رشد و توسعهٔ جنبههای آموزشی کمک میکند.
مرکز با داشتن پیشینه علمی و تجربی بالا و تخصص در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با بهره گیری از آخرین نظریهها و روشهای دانش زبانآموزی میکوشند فارسی آموزان را طبق استانداردهای جهانی آموزش دهند. در مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی کارگاهها و نشستهایی در قالب دورههای کوتاه مدت و بلندمدت تربیت مدرس برای مدرسان برگزار میشود که مدرسان را با روزآمدترین دستاوردهای آموزش زبان آشنا میکند.
منابع درسی مناسب
منبع اصلی آموزش زبان فارسی در مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی مجموعه شش جلدی «فراز فارسی» است که مجموعههای جامع جذاب و تلفیقی برای آموزش چهار مهارت اصلی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بزرگسال است. این مجموعه به روزترین و جدیدترین منبع آموزش زبان فارسی در ایران است که علاوه بر داشتن فایلهای شنیداری با کیفیت، دارای کتاب معلم جهت کمک به آموزش بهتر و راهنمایی مدرسان است.
امکانات
دورههای آموزشی این مرکز برای تمام افراد از همه کشورهای دنیا مناسب است. این مرکز دارای کلاسهای مجهز به سیستمهای شنیداری و دیداری و همچنین دسترسی به اینترنت رایگان است. زبانآموزان میتوانند در خوابگاههای دانشگاه شهید بهشتی اقامت داشته باشند. امکان استفاده از فضاها و امکانات ورزشی – رفاهی دانشگاهی و شرکت در اردوهای تفریحی و گردشگری برای آشنایی با مناطق دیدنی ایران فراهم شده است.
شناسایی نیازهای زبانآموزان
همه زبانآموزان اهداف یکسانی در یادگیری زبان فارسی ندارند، از این رو مرکز آموزش زبان فارسی علاوه بر تعریف و اجرای دورههای متعدد برای پاسخگویی به برخی از نیازهای زبانآموزان برای طراحی و اجرای دورههای متناسب با نیازهای جدید نیز آمادگی دارد. علاوه بر این در هر یک از دورهها نیز استادان همواره در صدد شناسایی نیازهای ویژه زبانآموزان هستند و برای پاسخگویی به آنها تلاش میکنند.
مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان فرصتی را فراهم میآورد که فارسیآموزان برای دستیابی به اهداف شغلی و ادامه تحصیل در ایران زبان فارسی را در زمانی کوتاه یاد بگیرند. یکی از ویژگیهای مرکز برگزاری دورهها در کلاسهای کم تعداد است به طوری که غالبا میانگین فارسیآموزان هر کلاس بین ۱۰ تا ۱۵ نظر است تا امکان یادگیری و تمرین هر چه بهتر زبان فارسی را میسر کند. زبانآموزان در صورت تمایل میتوانند متناسب با علایقشان در یک یا چند کلاس تخصصی مانند آشنایی با اصطلاحات روزمره فارسی، روزنامه خوانی، سینما، تاریخ، ادبیات، ایرانشناسی، ترجمه، نگارش تخصصی، هنرهای ایرانی، موسیقی و … شرکت کنند. علاوه برآن مرکز در هر ترم سلسله کارگاههایی را برای آشنایی با فرهنگ ایران برگزار میکند.
برگزاری آزمونهای منظم
یکی از برنامههای مرکز برگزاری آزمونکهای منظم هفتگی است که به زبان آموزان و استادان بازخورد مؤثری میدهد و استادان با شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی تک تک زبانآموزان به کمک تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمونکها راهکارهای ویژهای در پیش میگیرند تا زبانآموز به طور مؤثرتر در یادگیری زبان فارسی به موفقیت برسد. برای هر سطح، آزمونهای میان ترم و پایان ترم نیز برگزار میشود.
ارائه گواهی پایان دورهٔ بین المللی
در پایان هر سطح به زبانآموزان گواهی و کارنامه داده میشود. همچنین به کسانی که دورههای مرکز را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند مدرک بین المللی ارائه میشود که مورد وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران است.